Er det vanskelig å se hvordan ditt serveringssted kan jobbe med bærekraft?
Bærekraft trenger ikke å være komplisert. Det blir lettere når man begynner et sted og jobber sammen. Det har vi gjort og nå har vi samlet alt vi gjør mellom to permer som vi håper kan inspirere deg.
Tidligere i høst stod jeg og min kollega Mathilde på scenen under Tradesolution-seminaret Brand Crunch. Vi snakket om bærekraftsreisen vår og hvorfor vi har forpliktet oss til å nå netto nullutslipp innen 2050 gjennom Science Based Target initiative (SBTi).
Reaksjonene etter presentasjonen vår overrasket oss litt. “Dere har gjort så mye og kommet så langt." "Det er vanskelig å gjøre alt dere gjør, men hvilket råd vil dere gi til dem som vil komme i gang med bærekraft?”
Sannheten er at vi fremdeles er helt i starten av reisen vår. Det vi har gjort er rett og slett å begynne et sted – med de tingene som var enkle å ta tak i. Så har vi satt alt i system og kan konkludere med at det gir resultater. Også har vi samlet alt i vår første bærekraftsrapport.
Mange små skritt blir store
Vi kan ikke bare sitte og "gjøre ingenting" om jorda vår skal forbli et godt sted for barnebarna våre og de som kommer etter dem. Alle må bidra om global oppvarming skal begrenses til 1.5 grader slik FN-landene har blitt enige om i Paris-avtalen. Da må vi starte et sted.
For eksempel startet vi med å gjøre Hatting-plastposene tre centimeter kortere for å fjerne unødvendig plast. Så gjorde vi posene tynnere. Ganske små grep hver for seg, men når vi summerer opp så ser vi at vi nå bruker én tredjedel mindre plast enn i 2017. Det betyr nesten 70 tonn mindre plast hvert eneste år. Det er helt sykt mye egentlig og beviser at de små grepene blir store når det blir nok av dem.
Hele bærekraftsreisen vår - med tiltak og mål - finner du i bærekraftsrapporten.
SBTi-forpliktelsen gjør at vi etterhvert begynte å rapportere utslipp og fikk oversikt over hvor skoen trykker. Nå vet vi hvor utslippene våre kommer fra og bruker det til å prioritere tiltak der det monner mest. Klimaregnskapet er kompasset vårt.
Det gjør at vi vet at én tredjedel av utslippene våre kommer fra melet vi kjøper, og at nesten alle utslippene vi skal bli kvitt er indirekte – altså utslipp fra varer og tjenester vi kjøper. Vi er med andre ord helt avhengige av å jobbe sammen med leverandørene våre for å kunne gjøre noe med disse. Derfor kjøper vi mel gjennom Klima & Natur-programmet til eierne våre.
Historien vår samlet mellom to permer
Ved å starte et sted, ta tak i de lavthengende fruktene, involvere alle ansatte og skaffe oss oversikt over hvor utslippene våre kommer fra, har bærekraft blitt en del av hverdagen vår. Jeg er den første til å anerkjenne at bærekraft kan virke litt fluffy og komplisert, men erfaringene vi har gjort oss er at det blir mindre overveldende når man bare hopper i det.
Å jobbe med bærekraft ikke er noe man gjør alene. Verdikjeden er lang og vi når ikke målene om vi ikke samarbeider. Derfor ønsker vi å dele det vi gjør.
Så start med det som virker enklest – uansett hvor lite det virker i dag – for små steg blir store når man tar mange av dem. La deg gjerne inspirere av bærekraftsrapporten vår, der vi har oppsummert mål, strategi og alt vi har gjort i form av korte tekster som forhåpentligvis gjør det enkelt å forstå og se hvordan alt henger sammen.

Alle våre kolleger spiller en viktig rolle for at vi skal nå målet om netto nullutslipp i 2050.
Vi er stolte av at vi nå har et oppslagsverk for alle ansatte med fasiten på hva vi har gjort og skal gjøre. Også håper vi at den samtidig kan hjelpe andre å komme i gang med bærekraft. For det er når alle bidrar at det monner.